Processor
CPU type NTSC: Ricoh RP2A03 (8-bit)
PAL: Ricoh RP2a07 (8-bit)
CPU snelheid NTSC: 1,79 MHz
PAL: 1,66 MHz
RAM Motorola MCM2018AN45
16 Kb (2 KB)
Cartridge grootte (MIN - MAX) 128 KB - 4 MB
Video
PPU NTSC: Ricoh RP2C02 5,37 MHz (8-bit)
PAL: Ricoh RP2C07 5,32 MHz (8-bit)
VRAM PPU extern
Motorola MCM2018AN45
16 Kb (2 KB)
Palette 52 kleuren; 16 entries
MAX resolutie 256x240
standaard resolutie 256x240
Min - Max spritegrootte 8 x 8 - 8 x 16
MAX aantal sprites 64
Geluid
Hoofdgeluids chip PSG sound
  • 2 Pulse wave channels
  • 1 Triangle wave channel
  • 1 Noise channel
  • 1 DPCM channel
CPU
De 8-bit CPU van de makers "Ricoh" draait op 1,66MHz als het een PAL (Europees) systeem is, of 1,79MHz als het een NTSC systeem is (Amerikaans). De NES is ongeveer aan het begin van het 8-bits tijdperk uitgebracht, dit wil zeggen dat de NES op een minder hoge snelheid draait dan andere 8-bit systemen. Ook heeft de nes heel wat minder geheugen dan de meeste andere 8-bit systemen.
 
Video
De NES gebruikt "raster based graphics"(sprites), net als bijna alle andere spelcomputers die rond die tijd uitkwamen, met uitzondering op de vectrex, die gebruikte "vector based graphics". Er zit een 8-bit PPU (Picture Processor Unit) in, die alle afbeeldingen berekend. De resolutie die het meeste wordt gebruikt in een NES game is 256 x 240. Er zijn 52 kleuren beschikbaar, waarvan er 16 per keer op het beeldschem kunnen worden weergeven.
 
Geluid
In de NES zit een 5-channel PSG chip(programmable sound generator). Deze kan 4 analoge geluiden voortbrengen en 1 digitale.
 
Conclusie
De NES is een minder krachtig 8-bits spelsysteem, maar door het zeer grote software aanbod op de Famicom (Japanse NES), en later op de NES Is dit het meest bekende 8-bits spelsysteem. Het spel Super Mario bros 1 en de latere delen van de games met deze loodgieter hebben hier een groot aandeel in. Ook de goede commercie voor de NES heeft erbij toegedragen dat de NES het best verkochte 8-bit spelsysteem is.
 
Extra
Ook zijn er op de NES games uitgekomen die hogere specificaties nodig hadden dan dat de NES kon bieden. Dit werd simpel opgelost door in de cartridges van de games de nodige extra chips te implementeren.

De volgende chips werden gebruikt:


MMC1

  • Fabrikant: Nintendo
  • Gebruikt in: Metroid, Legend of Zelda, enz
Deze chip is gebruikt in veel NES games die gemaakt werden door Nintendo. De chip maakt het mogelijk om verticaal en horizontaal te scrollen in het spel. Ook werd het geheugen uitgebreid, waardoor grotere spelwerelden mogelijk waren.

Deze games maakte gebruik van de MMC1:

Abadox
Akumajou Dracula 2
Battle Chess
Bubble Bobble
Castlevania 2: Simon's Quest
Deep Dungeon 3
Doraemon RPG
Doraemon: Giga Zombie no Gyakushuu
Dr. Mario
Dragon Warrior
Final Fantasy
Final Fantasy 2
Kamen no Ninja: Hanamaru
Keroppi to Keroleen no Splash Bomb!
Dr. Mario
Mega Man 2
Metroid
Rockman 2: Dr. Wily no Nazo
STED: Iseki Wakusei no Yabou
STED: Starfield of Memorable Relics
Venus Senki
Venus Wars
Yo! Noid
Yuushi heno Tabi
The legend of Zelda
Zelda 2: The Adventure of Link
Zelda no Densetsu 1: The Hyrule Fantasy


MMC2

  • Fabrikant: Nintendo
  • Gebruikt in: Mike Tyson's Punch-Out!!, Punch out!!
Deze chip werd alleen in (Mike Tyson's) Punch-Out!! gebruikt. Het werd gebruikt omdat er in dit spel zeer grote sprites werden gebruikt, die ook nog eens afzonderlijk moesten bewegen (armen en benen). Het geheugen werd zeer sterk uitgebreid.


MMC3

  • Fabrikant: Nintendo
  • Gebruikt in: Super Mario bros 2, Super Mario bros 3, enz
Deze chip is ook in erg veel games gebruikt. Hij zorgt voor meer geheugen, en voor afzonderlijk scrollen. Dit afzonderlijk scrollen werd bijvoorbeeld gebruikt in Super Mario bros 3 om het 'speelveld' te laten scrollen, en de 'statusbalk' stil te laten staan.

Deze games maakte gebruik van de MMC3:

8 Eye's
Adventure Island 2
Adventure Island 3
Adventure Island 4
Armed Dragon Fantasy Villgust
Daikaijuu Debrus
Daikaijuu Deburasu
Downtown Nekketsu Koushinkyoku Soreyuke Daiundoukai
Downtown Special: Kunio-kun no Jidaigeki dayo Zen'in Shuugou!
Dragon Slayer 4: Drasle Family
Final Fantasy 3
Fushigi no Umi no Nadia
Fuzzical Fighter
Great Monster Debrus
Hoshi no Kirby: Yume no Izumi no Monogatari
Hudson's Adventure Island 2
Hudson's Adventure Island 3
Hudson's Adventure Island 4
Ike Ike! Nekketsu Hockey-bu Subette Koronde Dai Rantou
Kawa no Nushi Tsuri
Kirby's Adventure
Kouryuu Densetsu Villgust Gaiden
Legacy of the Wizard
Mario Bros. 2, Super
Mario Bros. 3, Super
Mario USA, Super
Mega Man 3
Nadia: The Secret of Blue Water
Nekketsu Kakutou Densetsu
Ninja Gaiden Episode 3: The Ancient Ship of Doom
Ninja Ryuukenden 3: Yomi no Hakobune
Rockin' Kats
Rockman 3: Dr. Wily no Saigo!?
Super Mario Bros. 2
Super Mario Bros. 3
Super Mario USA
Takahashi Meijin no Boukenjima 2
Takahashi Meijin no Boukenjima 3
Takahashi Meijin no Boukenjima 4
Technos Samurai: Downtown Special!
Teenage Mutant Ninja Turtles 3: The Manhatten Project
Tiny Toon Adventures [NTSC]
WWF WrestleMania: Steel Cage Challenge
Yume Koujou: Doki! Doki! Panic



MMC4

  • Fabrikant: Nintendo
  • Gebruikt in: Fire Emblem, Fire Emblem Gaiden en Famicom Wars
Deze chip is bijna gelijk aan de MMC2, het enige verschil is dat de MMC4 een grotere hoeveelheid geheugen kan switchen dan de MMC2.


MMC5

  • Fabrikant: Nintendo
  • Gebruikt in: Castlevania 3, Kirby's adventure, enz
De MMC5 chip was de beste (en duurste) MMC chip die door nintendo was gemaakt. Hij werd ook vermeden door de ontwikkelaars van games door de prijs er van.
De chip breid het geheugen uit met 1KB. Ook voegt hij 2 geluidskanalen toe. Hij maakt verticale scrolling mogelijk. Hij maakt 16,384 verschillende tiles per scherm mogelijk, in plaats van 256 tiles per scherm. Ook maakt hij het mogelijk om een individuele kleur aan elk tile te geven in plaats van één kleur in een 2x2 tilegroep.

Deze games maakte gebruik van de MMC5:

Castlevania 3
Kirby's adventure
Just Breed
Metal Slader Glory
Gun Sight
Uchuu Keibitai SDF
Nobunaga's Ambition II


MMC6

  • Fabrikant: Nintendo
  • Gebruikt in: StarTropics, StarTropics II
Deze chip is vrijwel gelijkt aan de MMC3, het enige verschil is 1KB extra RAM die kan worden opgeslagen met een batterij.


VRC6

  • Fabrikant: Konami
  • Gebruikt in: Akumajou Densetsu, Madara, Esper Dream II, Nigel Mansell's World Challenge
Deze MMC van Konami had extra RAM, en video-RAM aan boord. Ook waren er 3 extra geluidskanalen beschikbaar. Deze 3 kanalen werden in het spel Akumajou Densetsu (de Japanse versie van Castlevania 3) gebruikt, maar de Amerikaanse en Europese versies hadden de MMC5. De MMC5 had geen 3 extra audiokanalen, dus Castlevania 3 voor de Amerikaanse en Europese NES moest herschreven worden voor 5 kanalen (IPV 8).


VRC7

  • Fabrikant: Konami
  • Gebruikt in: Lagrange Point
De VRC7 was nog hoogwaardiger dan de VRC6, technisch gezien. Hij ondersteunde niet alleen alle opties die de VRC6 ook ondersteunde, maar hij had ook nog eens een 6-kanaals synthesis audio. Deze chip is jammer genoeg alleen gebruikt in de Famicom-game Lagrange point, en de Japanse versie van Tiny toon adventure 2, maar die laatste gebruikte de Synthesis audio niet.


NAMCO106

  • Fabrikant: Namco
  • Gebruikt in: Erika to Satoru no Yumebouken, enz
Met deze chip van Namco aan boord kregen de games er 8 geluidskanalen bij.

Deze games maakte gebruik van de NAMCO106:

Erika to Satoru no Yumebouken
Final Lap
King of Kings
Mappy Kids
Megami Tensei II
Rolling Thunder
Sangokushi 2
Youkai Douchuuki


FME-7

  • Fabrikant: Sunsoft
  • Gebruikt in: Batman: Return of the Joker, Mr. Gimmick, enz
Deze chip van Sunsoft kon een split screen effect oproepen met het minimale CPU verbruik.
Een speciale versie van de FME-7, de Sunsoft5, had ook nog 3 extra geluidskanalen. Deze versie werd gebruikt in het spel Gimmick!