Processor | |
CPU type |
NTSC: Ricoh RP2A03 (8-bit) PAL: Ricoh RP2a07 (8-bit) |
CPU snelheid |
NTSC: 1,79 MHz PAL: 1,66 MHz |
RAM |
Motorola MCM2018AN45 16 Kb (2 KB) |
Cartridge grootte (MIN - MAX) | 128 KB - 4 MB |
Video | |
PPU |
NTSC: Ricoh RP2C02 5,37 MHz (8-bit) PAL: Ricoh RP2C07 5,32 MHz (8-bit) |
VRAM |
PPU extern Motorola MCM2018AN45 16 Kb (2 KB) |
Palette | 52 kleuren; 16 entries |
MAX resolutie | 256x240 |
standaard resolutie | 256x240 |
Min - Max spritegrootte | 8 x 8 - 8 x 16 |
MAX aantal sprites | 64 |
Geluid | |
Hoofdgeluids chip |
PSG sound
|
CPU |
De 8-bit CPU van de makers "Ricoh" draait op 1,66MHz als het een PAL (Europees) systeem is, of 1,79MHz als het een NTSC systeem is (Amerikaans). De NES is ongeveer aan het begin van het 8-bits tijdperk uitgebracht, dit wil zeggen dat de NES op een minder hoge snelheid draait dan andere 8-bit systemen. Ook heeft de nes heel wat minder geheugen dan de meeste andere 8-bit systemen. |
Video |
De NES gebruikt "raster based graphics"(sprites), net als bijna alle andere spelcomputers die rond die tijd uitkwamen, met uitzondering op de vectrex, die gebruikte "vector based graphics". Er zit een 8-bit PPU (Picture Processor Unit) in, die alle afbeeldingen berekend. De resolutie die het meeste wordt gebruikt in een NES game is 256 x 240. Er zijn 52 kleuren beschikbaar, waarvan er 16 per keer op het beeldschem kunnen worden weergeven. |
Geluid |
In de NES zit een 5-channel PSG chip(programmable sound generator). Deze kan 4 analoge geluiden voortbrengen en 1 digitale. |
Conclusie |
De NES is een minder krachtig 8-bits spelsysteem, maar door het zeer grote software aanbod op de Famicom (Japanse NES), en later op de NES Is dit het meest bekende 8-bits spelsysteem. Het spel Super Mario bros 1 en de latere delen van de games met deze loodgieter hebben hier een groot aandeel in. Ook de goede commercie voor de NES heeft erbij toegedragen dat de NES het best verkochte 8-bit spelsysteem is. |
Extra |
Ook zijn er op de NES games uitgekomen die hogere specificaties nodig hadden dan dat de NES kon bieden. Dit werd simpel opgelost door in de cartridges van de games de nodige extra chips te implementeren.
De volgende chips werden gebruikt: MMC1
Deze games maakte gebruik van de MMC1: Abadox Akumajou Dracula 2 Battle Chess Bubble Bobble Castlevania 2: Simon's Quest Deep Dungeon 3 Doraemon RPG Doraemon: Giga Zombie no Gyakushuu Dr. Mario Dragon Warrior Final Fantasy Final Fantasy 2 Kamen no Ninja: Hanamaru Keroppi to Keroleen no Splash Bomb! Dr. Mario Mega Man 2 Metroid Rockman 2: Dr. Wily no Nazo STED: Iseki Wakusei no Yabou STED: Starfield of Memorable Relics Venus Senki Venus Wars Yo! Noid Yuushi heno Tabi The legend of Zelda Zelda 2: The Adventure of Link Zelda no Densetsu 1: The Hyrule Fantasy MMC2
MMC3
Deze games maakte gebruik van de MMC3: 8 Eye's Adventure Island 2 Adventure Island 3 Adventure Island 4 Armed Dragon Fantasy Villgust Daikaijuu Debrus Daikaijuu Deburasu Downtown Nekketsu Koushinkyoku Soreyuke Daiundoukai Downtown Special: Kunio-kun no Jidaigeki dayo Zen'in Shuugou! Dragon Slayer 4: Drasle Family Final Fantasy 3 Fushigi no Umi no Nadia Fuzzical Fighter Great Monster Debrus Hoshi no Kirby: Yume no Izumi no Monogatari Hudson's Adventure Island 2 Hudson's Adventure Island 3 Hudson's Adventure Island 4 Ike Ike! Nekketsu Hockey-bu Subette Koronde Dai Rantou Kawa no Nushi Tsuri Kirby's Adventure Kouryuu Densetsu Villgust Gaiden Legacy of the Wizard Mario Bros. 2, Super Mario Bros. 3, Super Mario USA, Super Mega Man 3 Nadia: The Secret of Blue Water Nekketsu Kakutou Densetsu Ninja Gaiden Episode 3: The Ancient Ship of Doom Ninja Ryuukenden 3: Yomi no Hakobune Rockin' Kats Rockman 3: Dr. Wily no Saigo!? Super Mario Bros. 2 Super Mario Bros. 3 Super Mario USA Takahashi Meijin no Boukenjima 2 Takahashi Meijin no Boukenjima 3 Takahashi Meijin no Boukenjima 4 Technos Samurai: Downtown Special! Teenage Mutant Ninja Turtles 3: The Manhatten Project Tiny Toon Adventures [NTSC] WWF WrestleMania: Steel Cage Challenge Yume Koujou: Doki! Doki! Panic MMC4
MMC5
De chip breid het geheugen uit met 1KB. Ook voegt hij 2 geluidskanalen toe. Hij maakt verticale scrolling mogelijk. Hij maakt 16,384 verschillende tiles per scherm mogelijk, in plaats van 256 tiles per scherm. Ook maakt hij het mogelijk om een individuele kleur aan elk tile te geven in plaats van één kleur in een 2x2 tilegroep. Deze games maakte gebruik van de MMC5: Castlevania 3 Kirby's adventure Just Breed Metal Slader Glory Gun Sight Uchuu Keibitai SDF Nobunaga's Ambition II MMC6
VRC6
VRC7
NAMCO106
Deze games maakte gebruik van de NAMCO106: Erika to Satoru no Yumebouken Final Lap King of Kings Mappy Kids Megami Tensei II Rolling Thunder Sangokushi 2 Youkai Douchuuki FME-7
Een speciale versie van de FME-7, de Sunsoft5, had ook nog 3 extra geluidskanalen. Deze versie werd gebruikt in het spel Gimmick! |