CPU
|
De CPU was voor de jaren dat de SNES uitkwam en op de markt was best langzaam, zeker vergeleken met de Megadrive/Genesis met zijn 7,61 MHz. Doordat de CPU zo langzaam was konden spellen sneller een slowdown geven. Deze langzame CPU werd opgevangen door de krachtige videochip.
|
|
Video
|
De grafische chip die in de SNES aanwezig was, was alleen voor de SNES geproduceerd.
Deze chip nam veel last van de langzame CPU af. De grafische chip kon veel voor
de tijd waarin de SNES uitkwam: De normale opdrachten en voor de special effects
kon de SNES ook nog: Rotatie, scaling, transparency en mode 7. De SNES heeft een
palette van maximaal 32768 aantal kleuren, en hij kan 256 kleuren tegelijkertijd
weergeven. De maximale resolutie is 512x478, maar deze wordt alleen gebuikt voor
spellen die niet heel erg processorbelastend zijn of voor menu's, tekst en hoge
resolutie plaatjes. De resolutie die de meeste spellen gebruiken op de SNES is
256x224.
|
|
Geluid
|
De geluids chip is gemaakt door Sony. Hij kan 44KHz geluid voortbrengen, maar voor de meeste spellen werd toch 22KHz gebruikt om geheugen te besparen. De chip kan instrumentgeluiden echt in goede kwaliteit afspelen. Het geluid is ook erg helder, daardoor klinken stemmen ook erg goed. Deze geluids chip liet andere consoles in die tijd ver achter zich.
|
Conclusie
|
De SNES is net als de NES best vroeg in het 16-bits tijdperk uitgekomen. De hardware van de SNES is aan de slome kant, dit is gedaan om 'onnodige' kosten te besparen. Door de eveneens goede commercie en het grote aanbod van software is de SNES zeker een van de best verkocht systemen in het 16-bits tijdperk geworden.
|